Tuesday, 15 May 2018

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Chrys Roboras: Η Τέχνη θέλει υπομονή, δουλειά και γερό στομάχι

 H Chrys Roboras είναι γνωστή ελληνιδα εικαστικός που γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αυστραλία, και πλέον ζει και εργάζεται πολλά χρόνια τώρα στην Αθήνα. Εστιάζεται στην ζωγραφική τοπίου, πορτραίτα και την ανθρωποκεντρική τέχνη. Σπούδασε στο Seaforth Tafe College στο Σύδνει της Αυστραλίας, από όπου αποφοίτησε το 1992. Συνέχισε τις σπουδές της στην Ελλάδα, μέσω του της ΑΚΤΟ (Middlesex University-England) από όπου αποφοίτησε το 2008 με Bachelor στις Καλές Τέχνες και την Τεχνολογία (Bachelor of Fine Arts and Technology with First Class Honors). Έχει μαθητεύσει με δάσκαλο τον Τάσο Μισούρα, τον Νίκο Ναυρίδη και την Κατερίνα Αποστολίδου. Έχει δείξει δουλειά της σε περισσότερες από 50 ομαδικές εκθέσεις και σε 10 ατομικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο. Έργα της έχουν λάβει διεθνείς διακρίσεις ενώ αρκετά βρίσκονται σε διεθνείς καταλόγους τέχνης (ενδεικτικά αναφέρονται οι κατάλογοι "International Contemporary Masters Volume 5", "Τhe book Hidden Treasures Art 2014", ArtTakes Miami 2012, 2014, 2015 Το 2013 το περιοδικό Serendipity δημοσίευσε αφιέρωμα στο έργο της. Έργα της ανήκουν στο Museum of Fine Arts in Las Vegas και σε ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο. Την επόμενη Πέμπτη 24 Μαΐου στις οκτώ το βράδυ (20.00) το φιλότεχνο κοινό της Θεσσαλονίκης θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει χαρακτηριστικά έργα από την δουλειά της των 2 τελευταίων ετών για πρώτη φορά, σε μία έκθεση που έχει την  χαρά και την τιμή να επιμελείται ο γράφων, στην Myrό Gallery του Σταύρου Μυρωνίδη (Myrό Antiques House, Greek Marble Initiative, κλπ) Νικηφόρου Φωκά 8, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Στα εγκαίνια θα παρευρισκεται η καλλιτέχνης. Αυτή είναι μια πρώτη ευκαιρία γνωριμίας μαζί της. Στην έκθεση καλείστε κι εσείς να βρείτε την θέση σας στις υπερβατικές πραγματικότητες που αποτυπώνει ο χρωστήρας  της.

Συνέντευξη στον Πάρη Καπράλο


Πότε και με ποια αφορμή συνειδητοποίησατε ότι θέλετε να γίνετε καλλιτέχνης;
Από μικρό παιδί ήξερα ότι ήθελα να ασχοληθώ με τα καλλιτεχνικά. Με την πρώτη επαφή με την μπογιά ανακάλυψα ότι ήθελα μόνο να δημιουργώ και να εκφραστώ μέσα από τα έργα μου.

Θεματογραφικά που κινούνται τα έργα σας;
Παραστατική ζωγραφική. Τοπία, φιγούρες και πορτραίτα...

Ως προς τα μέσα/υλικά αποτύπωσης έχετε πειραματιστεί πριν καταλήξετε στα υλικά των τελευταίων σειρών σας;
Ξεκίνησα με ακρυλικά, προχώρησα με λάδι και τώρα χρησιμοποιώ λαδοπαστέλ και μολύβια καθώς ήθελα να γίνει πιο πλούσιο το χρώμα και να προχωρήσω σε άλλα είδη ζωγραφικής.


Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως ζωγράφος;
Όταν αποφάσισα να εκθέσω τα έργα μου στο εξωτερικό σε art fairs, όπου έπρεπε να έρθω σε επαφή με ανθρώπους που δε γνώριζα και να προωθήσω τα έργα μου μαζί με διάφορους curators.

Τι να περιμένουμε να δούμε στην έκθεση σου στην Myrό Gallery;
Έργα μου απο τα τελευταία 2 χρόνια, με τοπία με φιγούρες που ταξιδεύουν το νου όπου θέλει και πορτραίτα που ζητάνε να δεις τον εαυτό σου μέσα σε αυτά και να δεθείς με αυτά

Από ποιούς ζωγράφους και άλλους καλλιτεχνικούς δημιουργούς σε κάθε μορφή και έκφανση των Τεχνών θα λέγατε ότι έχετε επιρροές;
Vincent Van Gogh, Peter Doig, Casper David Frederich, Andrew Salgado, Tasos Misouras και Michalis Manousakis.

Επιδιώκετε συνέργειες με άλλους εικαστικούς καλλιτέχνες, και την αλληλεπίδραση που μπορούν αυτές να επιφέρουν;
Όχι , γιατί τα έργα μου εκφράζουν τον συναισθηματικό μου κόσμο.

Υπάρχουν άλλα είδη τέχνης ή παραγωγής πολιτιστικού περιεχομένου (κινηματογράφος, πεζογραφία, ποίηση, θέατρο, μουσική, κλπ) που σας επηρεάζουν ή/και σας προκαλούν να συνδειαλεχθείτε μαζί τους στο έργο σας;
Η ποίηση, η μουσική και οι στίχοι με βοηθούν να βρω τίτλους για τα έργα μου.

Συχνά διαχωρίζεται από ορισμένους καλλιτέχνες η εμπορικότητα, η πώληση των έργων τους, από την αποδοχή του κοινού, σα να ήταν δύο ξέχωρα και διαφορετικά πράγματα. Συντάσσεστε με αυτή την άποψη;
Σίγουρα το να πουλήσεις έργα και να σε δεχτεί το κοινό σου είναι σημαντικά για όλους τους καλλιτέχνες, αλλά εγώ προσωπικά ζωγραφίζω γιατί δεν μπορώ να κάνω αλλιώς. Χρειάζομαι την έκφραση μέσα από τη ζωγραφική μου. Για μένα μετράει η προσωπική μου ικανοποιήση μέσα από τους πίνακες μου.

Αν ένας έφηβος σας πει ότι θέλει να γίνει εικαστικός, τι θα τον συμβουλεύατε να προσέξει/κάνει/περιμένει;
Χρειάζεται υπομονή, δουλειά, συνεχείς επαφές με τον καλλιτεχνικό κόσμο, να παρακολουθείς εκθέσεις εντός και εκτός Ελλάδος, art fairs και να έχεις γερό στομάχι για να αντέξεις τις κριτικές, οι οποίες πολλές φορές είναι αντίθετες με αυτό που εκφράζεις. Επίσης να έχεις χρόνο ώστε να κάνεις έρευνα πάνω στη δουλειά σου ώστε να μπορέσεις να εξελιχθείς.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ