Wednesday, 14 February 2018

Ατομική έκθεση του Μιχάλη Οδυσσέα Γιακουμάκη στην Myrό Gallery

Η Myrό Gallery (Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, κέντρο Θεσσαλονίκης) έχει την τιμή να παρουσιάζει την έκθεση ζωγραφικής του γνωστού Αθηναίου εικαστικού δημιουργού Οδυσσέα Γιακουμάκη και σας προσκαλεί στα εγκαίνια της την Πέμπτη 15 Μαρτίου 2018 στις 20.00. Την έκθεση επιμελείται ο Πάρης Καπράλος. 


Πρόκειται για μια έκθεση Παραστατικής, Συμβολικής Ζωγραφικής του Μιχάλη Οδυσσέα Γιακουμάκη, όπου αισιόδοξοι προσωπικοί οιωνοί αντιφάσκουν με απαισιόδοξους κοινωνικούς. Τα δεκατρία έργα της έκθεσης δημιουργήθηκαν μέσα σε μια περίοδο που είχε αρχίσει πολλά χρόνια πριν μπει η πρώτη πινελιά στο πρώτο έργο – και που φοβάμαι πως θα τελειώσει πολλά χρόνια μετά τη στιγμή που μπήκε η τελευταία πινελιά στο τελευταίο. Μιλάμε για μια περίοδο που εμφανίζεται και χειροτερεύει με εκθετικό ρυθμό μια γενεαλογία κρίσεων, όπου η κάθε μία προξενεί την επόμενη: Πρώτη - ως πηγή όλων των υπολοίπων - μια Αισθητική κρίση, που προξένησε μια Ηθική, που προξένησε μια Κοινωνική, που επέφερε μια Πολιτική, που γέννησε μια Οικονομική , που προξένησε μιαν Ανθρωπιστική. Αυτή η γενεαλογία μπορεί να συγκριθεί με μια σειρά από ρώσικες κούκλες με αντεστραμμένο όμως συμβολισμό: Κάθε μία κρύβει, περικλείοντάς την, την γενεσιουργό της αιτία, αντί το γέννημά της. Εάν ο θεατής παρατηρήσει προσεκτικά τους πίνακες κατ' αύξουσα χρονολογική σειρά, θα διακρίνει να εμφανίζεται και να εντείνεται συν τω χρόνω, μια σοβαρή αντίφαση: Αρχικά ο καλλιτέχνης σχολιάζει, συμβολοποιώντας τες, τις προσωπικές του καθημερινές εμπειρίες με μια ξένοιαστη, ευχάριστη, παιχνιδιάρικη, ονειροπόλα, συχνά χιουμοριστική διάθεση. Όσο όμως τα έργα γίνονται πιο πρόσφατα, ο καλλιτέχνης μετεστιάζει στο να σχολιάζει - πάντα συμβολικά - τα βιώματά του από τα καταστροφικά αποτελέσματα των κρίσεων επάνω στην κοινωνία του και στο να σατιρίζει και καταγγέλλει ανελέητα, όποιες κοινωνικοπολιτικές οντότητες αντιλαμβάνεται ως υπεύθυνες για την συλλογική συμφορά. Λύσεις, προς το παρόν τουλάχιστον, ο καλλιτέχνης δεν προτείνει μέσα στα έργα του, θεωρώντας πως – σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο - πρέπει πρώτα να αντιληφθούμε, συνειδητοποιήσουμε και επεξεργαστούμε σε βάθος και με λεπτομέρεια το πρόβλημα και τα αίτιά του, πριν επεξεργαστούμε τη λύση.


Σε statement που εξέδωσε ο καλλιτέχνης με αφορμή την έκθεση του επισημαίνεται σχετικά με το έργο του: “Εκφράζω τις καθημερινές μου εμπειρίες με όρους συμβολικών προσωπικών μύθων, που έχουν σαν πρωταγωνιστές στερεοτυπικούς χαρακτήρες, είτε κοινωνικά κονφορμιστικούς είτε γοητευτικά αντικομφορμιστικούς, ζωγραφισμένους άλλοτε σαν ανθρώπους, άλλοτε σαν οντότητες από μυθολογίες, παραμύθια και λαϊκές παραδόσεις, προτείνοντας έτσι μια θέαση της πραγματικότητας από τα μάτια ενός παιδιού. Μέσα από τα έργα μου σχολιάζω την εποχή μας, την οποία αντιλαμβάνομαι σαν το λυκόφως του Δυτικού Πολιτισμού μας και στην οποία ανταποκρίνομαι με κοινωνικο-πολιτική ευαισθησία, αυστηρή κριτική και σάτιρα. Το να αμφισβητώ και να σατιρίζω, μέσω της τέχνης, τον καταρρέοντα πολιτισμό μας, είναι για μένα ένα λειτουργικό μέσο για να τον κατανοήσω μέσα στην ακραία του πολυπλοκότητα, ώστε τελικά να επιβιώσω της πτώσης του. Όσον αφορά την τεχνοτροπία, σαν συνειδητές αναφορές στο έργο μου μπορώ να αναφέρω τους Θεοτοκόπουλο, Grünewald, Bosch, Goya, Dix, Rivera, de Lempicka και Balthus. Ωστόσο, όπως είχε επισημάνει ο Antonio Basoli, “Πρωτοτυπία στην Τέχνη είναι η ικανότητα να συνδυάζουμε τα φορμαλιστικά επιτεύγματα των προγενεστέρων με έναν νέο, πρωτότυπο τρόπο, ώστε να προκύπτουν νέες, πρωτότυπες φόρμες”. Αυτό ακριβώς προσπαθώ να κάνω: να προσθέσω μια, ταπεινή και απειροελάχιστα μικρή αν θέλετε, σαφώς ωστόσο προσωπική μου συμβολή στην εξερεύνηση του συνεχούς και ατελείωτου δρόμου της Τέχνης που η Ανθρωπότητα ακολουθεί από τις απαρχές της.”.

Η έκθεση διαρκεί από την Πέμπτη 15 Μαρτίου μέχρι και το Μ. Σάββατο 7 Απριλίου 2018, στεγάζεται στην Κεντρική Αίθουσα της Myrό Gallery, και είναι ανοικτή για το κοινό με ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΙΣΟΔΟ Πέμπτη & Παρασκευή 17.00 – 21.00 και Σάββατο 11.00 – 15.00.

Σύντομο Βιογραφικό
Ο Μιχάλης Οδυσσέας Γιακουμάκης γεννήθηκε το 1956 στην Αθήνα. Σπούδασε Ζωγραφική στην Scuola Libera Del Nudo της Ακαδημίας Καλών Τεχνών στην Napoli της Ιταλίας και πήρε πτυχίο Γεωλογικών Επιστημών από το πανεπιστήμιο της ίδιας πόλης. Σπούδασε Επιστήμη Υπολογιστών στο ΕΛ.ΚΕ.ΠΑ. Επιμορφώθηκε μαθαίνοντας Sumi-e1, Κόμικ, Χαρακτική, Καλλιτεχνική Βιβλιοδεσία και Γραφιστική. Εργάστηκε σαν γεωλόγος, μηχανικός υπολογιστών και ζωγράφος ως το 2003, όταν αποφάσισε να αφιερωθεί αποκλειστικά στην Ζωγραφική. Έκτοτε ζει στην Αθήνα, όπου εργάζεται σαν ζωγράφος, εικονογράφος, δάσκαλος Ζωγραφικής και συγγραφέας Φανταστικής Λογοτεχνίας. Είναι τακτικό μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος. Ίδρυσε την “Εταιρεία Ρομαντικοί Ανώνυμοι”, Αθηναϊκό τμήμα της κίνησης καλλιτεχνών “Stuckism International”. Συγγράφει και εικονογραφεί δύο σειρές Φανταστικής Λογοτεχνίας: “Τα Χρονικά του Αρχιπελάγους” και “Τα Χρονικά της Δύσης”. Η ζωγραφική δουλειά του έχει, έως τώρα, παρουσιαστεί σε εννέα ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα, στα Κύθηρα και στη Θεσσαλονίκη και σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στο Μονρεάλ, στη Λευκωσία, στο Λονδίνο, στη Ρώμη, στο Αμβούργο, στο Λίβερπουλ, στην Φλωρεντία, στην Αθήνα , στο Καντέρμπουρυ και στην Νέα Υόρκη. Τα έργα του είναι Συμβολιστικά με πολλές αναφορές στο Διεθνοποιημένο Γοτθικό, στην Ιταλική Αναγέννηση, στους Φλαμανδούς και Γερμανούς “Πριμιτίφ”, στο Ιαπωνικό Sumi-e, στην Βιεννέζικη “Απόσχιση”, στην “Νέα Αντικειμενικότητα” του Γερμανικού Εξπρεσιονισμού, στον Σουρεαλισμό και σε μερικές σχολές του Ευρωπαϊκού Κόμικ. Έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές.

Σχετικά με την Myrό Gallery
Η Myrό Gallery ιδρύθηκε από τον Σταύρο Μυρωνίδη στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του στον χώρο του Πολιτισμού και των εικαστικών τεχνών ( Myrό Antiques House, Greek Marble Initiative, κ.α.) τον Σεπτέμβριο του 2011. Διευθυντής Gallery: Θάνος Λούδος. Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Πάρης Καπράλος, Εικαστικός Επιμελητής, Διευθυντή του τομέα Τέχνης του Myro Antiques House. Πέντε διακριτοί χώροι συναποτελούν την Myrό Gallery, με κοινή κεντρική είσοδο στην διεύθυνση: Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, Κέντρο Θεσσαλονίκης. Αυτόνομα ο καθένας φιλοξενεί εκθέσεις σε μηνιαία βάση, με κοινές ημερομηνίες εγκαινίων. Ο χώρος δίνει σε νέους ανερχόμενους Έλληνες δημιουργούς, ευνοεί συνεργατικά σχήματα μεταξύ καλλιτεχνών, παρουσιάζει πολλά projects και concept εκθέσεις, και παρουσιάζει συχνά εκθέσεις σύγχρονης γλυπτικής και σε συνεργασία με την Greek Marble Initiative. Περισσότερες πληροφορίες: www.myro.gr.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ