Friday, 9 February 2018

Ό,τι απομένει

Μια κοινή ιστορία μέσα από τις αφηγήσεις τριών προσώπων μας δίνει την ευκαιρία να αναρωτηθούμε για το δίκαιο και το άδικο του καθενός. Για τις αξίες της κοινωνίας μας σήμερα και το πόσο έχουν αμβλυνθεί. Ο άνεργος, ο κατ’επιλογή υπάλληλος και η γυναίκα που κάποτε είχε όραμα να προσφέρει και κοινωνικό έργο μαζί με τη δουλειά της,η νοσοκόμα, μέσα από συμπτώσεις καταλήγουν σε μια αναμέτρηση η οποία αφήνει με διαφορετικό τρόπο τα σημάδια της στον καθένα. Κοινά σημεία και των τριών είναι η μοναξιά, ο φόβος και η ανάγκη να αγαπήσουν και να αγαπηθούν. Με ποιό τρόπο όμως τα διεκδικεί καθένας από αυτούς; Και τελικά υπάρχει κάτι που να απομένει σήμερα ή όχι; Ο συγγραφέας  παρατηρεί και αφηγείται μέσα από τα μάτια των ηρώων του τη ζωή και τα διλήμματα, τις ατυχίες και τις πτώσεις -συναισθηματικές και κοινωνικές- των ανθρώπων. Το έργο του Bailie σχολιάζει την πτώση των αξιών αλλά και το φόβο που είναι ευδιάκριτος γύρω μας, καθώς μια απλή πράξη καλής πρόθεσης μπορεί να πυροδοτήσει έναν εφιάλτη.  Το έργο γράφτηκε το 2012 από τον Ιρλανδό συγγραφέα Jonathan Bailie  και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.



Μετάφραση: Άρτεμις Ορφανίδου
Σκηνοθεσία: Μάριος Παϊτάρης
Σκηνικός χώρος : Aργύρης Ραλλιάς
Επιμέλεια κίνησης : Χρήστος Στα Μαρία
Πρωτότυπη μουσική: Κλειτία Κοκαλάρι
Σχεδιασμός φωτισμών: Γιάννης Ζέρβας
Φωτογραφίες/Σχεδιασμός αφίσας: Βασίλης Τασιόπουλος

Παίζουν: Γιάννης Βλάχος, Χριστιάνα Πανοπούλου, Γιώργος Τσιάλος.

Πρεμιέρα: Δευτέρα 12  Φεβρουαρίου  2018
Παραστάσεις: Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00
Διάρκεια: 90 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Εισιτήρια: 12 € κανονικό, 8 € μειωμένο, 5 € ατέλειες/ ανέργων
Τοποθεσία: ΜΠΙΠ / Αγίου Μελετίου 25 και Κυκλάδων, Κυψέλη.
Τηλέφωνο κρατήσεων: 2130344074
Προπώληση: Viva.gr
Facebook παράστασης: https://www.facebook.com/otiapomeneitheatre
Η παράσταση είναι ακατάλληλη για ανηλίκους κάτω των 15 ετών

Ο Jonathan Bailie είναι θεατρικός  συγγραφέας  και γεννήθηκε στο Μπέλφαστ της Βόρειας Ιρλανδίας το 1981. Καταπιάνεται τόσο με την συγγραφή θεατρικών έργων όσο και κινηματογραφικών σεναρίων. Σπούδασε πιάνο στο Πανεπιστήμιο Ulster και αποφοίτησε με BMus (Hons) το 2003 ενώ είναι και κάτοχος μάστερ στη Δημιουργικη Γραφή.  Έχει ασχοληθεί με την ποίηση, την αρθρογραφία και την κριτικογραφία και κείμενα του έχουν δημοσιευθεί στα σημαντικότερα μέσα της Ιρλανδίας. Το 2012 γράφει το θεατρικό έργο « Ό,τι απομένει» ( All There Is) το οποίο παρουσιάστηκε με την μορφή αναλογίου και έλαβε εξαιρετικές κριτικές. Λίγα χρόνια αργότερα ανέβηκε ως ολοκληρωμένη θεατρική παράσταση  και γνώρισε αξιοσημείωτη επιτυχία. Έργα του έχουν παρασταθεί και στο Δουβλίνο και επίσης έχουν βραβευθεί από το Συμβούλιο Τεχνών της Βόρειας Ιρλανδίας ενώ παράλληλα ασχολείται ενεργά και με την κινηματογραφική παραγωγή. Η τελευταία του μικρού μήκους ταινία «Quiet» ολοκληρώθηκε πριν λίγο καιρό και ετοιμάζεται να παρουσιαστεί σε πολλά κινηματογραφικά φεστιβάλ παγκοσμίως. Εργάζεται επίσης ως καθηγητής  της αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση  και συνεργάζεται με το Ίδρυμα Τεχνών Φυλακών ως καθοδηγητής τεχνών.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ