Monday, 9 October 2017

Dépôt gallery: Γιάννης Αντωνόπουλος | Διορατικές διαδρομές

Η Dépôt Art gallery εγκαινιάζει την Τρίτη 17 Οκτωβρίου και ώρα 8μ.μ. έως 11:30μ.μ. την ατομική έκθεση του ζωγράφου Γιάννη Αντωνόπουλου με κείμενο της Βιβής Βασιλοπούλου. Η έκθεση διαρκεί έως τις 4 Νοεμβρίου 2017.  Τα έργα του ζωγράφου έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον όχι μόνο θεματικά, αλλά και λόγω του σχήματος των τελάρων, που είναι πάντα τριγωνικό και προκαλεί τον θεατή να αναγνώσει ένα ζωγραφικό έργο σε γλυπτική κατασκευή. Είναι όλα λάδι σε καμβά επικολλημένα σε κυρτή ξύλινη επιφάνεια.

Η Βιβή Βασιλοπούλου σημειώνει για τα έργα της έκθεσης: «Στη γνωριμία μου με το έργο του Γιάννη Αντωνόπουλου, πιστεύω ότι συνάντησα μια έντιμη δουλειά και την αγωνία του καλλιτέχνη να εκφραστεί όσο πιο γνήσια και αντιπροσωπευτικά. Με έκδηλη προσπάθεια να δαμάσει μια ιδιαίτερη ζωγραφική επιφάνεια να προσαρμόσει τη μορφή, και να οδηγήσει το βλέμμα του θεατή σε μια ειδική σχέση ανάλογα με την απόσταση, την γωνία, την διαχείριση του χρόνου του. Η αφηγηματική αφορμή υποχωρεί εδώ και μεταβάλλεται σε ενεργό χρωματική περιοχή, ενώ η ανθρώπινη φιγούρα γίνεται μέτρο του χώρου, εκρηκτική και συμπαγής, που διεκδικεί το δικαίωμά της προσπαθώντας να επιβληθεί. Εκεί όπου αφήνεται να αφομοιωθεί από το ζωγραφικό πεδίο το αποτέλεσμα θαυμάσια δικαιώνει την προσπάθεια.
Γενικά, το βήμα μετέωρο, προσπερνά την πλήξη της συμβατικής συνθήκης, τις προφανείς αλήθειες και το απελπιστικά προβλέψιμο. Η αβεβαιότητα είναι πιο ελκυστική και αληθινή από το ανύπαρκτο βέβαιο. Με την θραυσματική αυτή πρόταση, ο ζωγράφος αναδεικνύει την δυναμική των συμβόλων, συμφιλιωμένος με την πτώση επιχειρεί μια νέα πτήση υπονοώντας μια εμπειρία καθολικά ανθρώπινη, προσωπικά αγωνιστική και εν τέλει επιτυχή στην διαρκή αναμέτρησή της με ένα χειρονομιακό χαρακτήρα. Εμφανείς εξάρσεις και υφέσεις, καταφάσεις και ματαιώσεις, παύσεις και ρήγματα εικονογραφούν τις προθέσεις σε μία διαδικασία αναγνώσιμη στο τελικό της αποτέλεσμα. Ούτως ή άλλως, η επαφή με την δουλειά του δεν υπόσχεται ένα ήρεμο ταξίδι όπως ποτέ δεν ήταν και του Ίκαρου, γιατί εκείνου τα φτερά δανείστηκε ο Γιάννης Αντωνόπουλος για την ζωγραφική του περιπέτεια, δίνοντας το μέσον για κάθε ατομική υπέρβαση. Κλυδωνισμοί, αναταράξεις, ισορροπίες all included. H ενδεχόμενη πτώση δεν είναι λόγος αναστολής των πτήσεων. Από την άλλη πλευρά τα έργα του έχουν την πρόκληση κάθε καμπύλης και την δυσκολία κάθε κυρτής επιφάνειας, την ένταση του τόξου, το αιχμηρό του βέλους και του τριγώνου. Το Συν Ολον κρύπτεσθαι φιλεί, και θα διαφεύγει πάντα, προκαλώντας τη φαντασία να το σχηματοποιήσει. Επιλέγοντας την κυρτή επιφάνεια ο Γιάννης Αντωνόπουλος αντιστέκεται στην ευκολία του επίπεδου με κάθε έννοια και έμμεσα υπομνηματίζει, κριτικά, την στρεβλή εικόνα του κατόπτρου μας, κυρτωμένου από την επιπεδότητά μας _ και αυτό δεν είναι αντίφαση_ είναι στάση. Στον σιωπηλό απόηχο του μυθολογικού μας παρελθόντος, έντεχνα αποκομμένες εικαστικές λέξεις προσπαθούν να καταλάβουν την εύθραυστη περιπέτεια του Ίκαρου στο Δαιδαλώδες σήμερα.»

Λίγα λόγια για τον εικαστικό Γιάννη Αντωνόπουλο
Γεννήθηκε το 1960 στην Αθήνα όπου ζει και εργάζεται. Έχοντας καθηγητές τον Η. Δεκουλάκο στη Ζωγραφική και τον Θ. Εξαρχόπουλο στη Χαρακτική, σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, απ’ όπου αποφοίτησε με άριστα. Έχει ήδη παρουσιάσει δύο ατομικές εκθέσεις, ενώ έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις. Έχει επιδείξει και συγγραφικό έργο, όσον αφορά τη συγγραφή των βιβλίων των Εικαστικών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, για τις τάξεις Β’ και Γ’ γυμνασίου. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος και της Ένωσης Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων Μέσης Εκπαίδευσης. Έργα του βρίσκονται σε σημαντικές ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές στην Ελλάδα.

Κείμενο έκθεσης: Βιβή Βασιλοπούλου
Επιμέλεια έκθεσης : Γωγώ Κολυβήρα
Επικοινωνία: Δημήτρης Λαζάρου
Εγκαίνια: Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2017 και ώρα 20:00 – 23:30
Διάρκεια έκθεσης: 17 Οκτωβρίου έως 4 Νοεμβρίου 2017

Dépôt Art gallery
Νεοφύτου Βάμβα 5
106 74 Κολωνάκι Αθήνα
Τηλ επικοινωνίας: 210 3648174
e-mail:info@depotgallery.gr
Facebook:depotgallery.gr

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη έως Παρασκευή 12:00 – 20:30
Σάββατο 12:00 –16:00
Κυριακή & Δευτέρα κλειστά

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ