Friday, 22 September 2017

Έκθεση ζωγραφικής της Ματίνας Γαλάτη στο Myrό Showroom τον Οκτώβριο


Η Myrό Gallery έχει την χαρά να παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Θεσσαλονίκη την δουλειά της Αθηναίας αρχιτέκτονος και ζωγράφου Ματίνας Γαλάτη στον χώρο Myrό Showroom (Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, κέντρο Θεσσαλονίκης) και σας προσκαλεί στα εγκαίνια της έκθεσης της η οποία θα εγκαινιαστεί την Πέμπτη 5 Οκτωβρίου 2017  στις 20.00 (οκτώ το βράδυ), με την επιμέλεια του Πάρη Καπράλου. Η εικαστικός καλλιτέχνις  εμπνέεται από την ιαπωνική αισθητική και την ομορφιά του ακατέργαστου και ενδιαφέρεται να εκφράσει ευαισθησία και ταπεινότητα στην τέχνη και την αρχιτεκτονική. Τα σχέδια με μελάνι και κάρβουνο, που αντλούν τις ρίζες τους από την ασιατική καλλιγραφία, απεικονίζουν αφηρημένα τοπία. Η επιφάνεια τους είναι εφήμερης εύθραυστης φύσης όπως ύφασμα και ιαπωνικό χειροποίητο χαρτί. Κάποιες σκηνές δημιουργούνται με τη διαστρωμάτωση διαφανών φύλλων το ένα πάνω στο άλλο δημιουργώντας μια ονειρική ομιχλώδη ποιότητα.

Σε καλλιτεχνική δήλωση που εξέδωσε η εικαστικός σημειώνει: "Βασική μου επιρροή είναι η ασιατική καλλιγραφία. Κάποιοι δάσκαλοι του Ζεν πήγαιναν τους μαθητές τους σε τοπία αλλά απαγορευόταν να τα σχεδιάσουν επιτόπου. Αντίθετα, έπρεπε να απομακρυνθούν από αυτά και να προσπαθήσουν να σχεδιάσουν την ουσία τους από μνήμης. Οι μαθητές έπρεπε να μάθουν να τους ξεπερνά το τοπίο, έτσι ώστε αυτό να ζει στη μνήμη τους. Προσπαθώ να αποδίδω το πνεύμα της φύσης όσο πιο ουσιαστικά μπορώ. Σε αυτό βοηθά και η χρήση του μαύρου γιατί αποδίδει καθαρά και ανεμπόδιστα τη δομή. Αναπόφευκτα η δυτική μου ανατροφή και παιδεία έχουν παίξει μεγάλο ρόλο. Τα μυστηριώδη τοπία του Degas και του Hugo και η χρήση του κάρβουνου στο έργο τους με έχουν επηρεάσει. Προσπαθώ να βρω τον κοινό τόπο ανάμεσα στις δύο ματιές".



Σύντομο Βιογραφικό
Η Ματίνα Γαλάτη αποφοίτησε από την Σχολή Αρχιτεκτόνων του Πολυτεχνείου Κρήτης (2014), όπου πήρε το πτυχίο της Αρχιτεκτονικής. Αυτή τη στιγμή σπουδάζει Αρχιτεκτονική Τοπίου στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Μέσα από την πρακτική της, ερευνά το κοινό έδαφος μεταξύ της ζωγραφικής αφηρημένων τοπίων και του σχεδιασμού του χώρου μέσω ενός προσωπικού ενοποιητικού οράματος.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ