Friday, 15 September 2017

“Τόπος και Παρουσία”: Έκθεση ζωγραφικής της Δήμητρας Ξενάκη στην Θεσσαλονίκη

 Η Myrό Gallery έχει την τιμή να παρουσιάζει την δεύτερη ατομική έκθεση της ζωγράφου Δήμητρας Ξενάκη στην Θεσσαλονίκη, υπό τον τίτλο “Τόπος και Παρουσία” και σας προσκαλεί στα εγκαίνια της που θα λάβουν χώρα την Πέμπτη 5 Οκτωβρίου 2017 στις οκτώ το βράδυ (20.00), στην Κεντρική Αίθουσα της (Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, κέντρο Θεσσαλονίκης).

Την έκθεση επιμελείται ο Πάρης Καπράλος.

Στην δεύτερη ατομική έκθεση της η Δήμητρα Ξενάκη ασχολείται με το αποτύπωμα της ανθρώπινης παρουσίας στον  χρόνο και τον χώρο. Στα έργα της χώροι κενοί στιγμιαία ή σε ενεστώτα χρόνο φέρουν τα σημάδια όσων πέρασαν από αυτούς στο παρελθόν -απώτερο ή μόλις πριν λίγο, ενώ σε άλλα  ο άνθρωπος εγγράφεται στο χώρο μπροστά στον παρατηρητή του έργου, αλλά αφήνει φανερά το στίγμα του. Η σειρά έργων που αποτελεί το υλικό της έκθεσης “Τόπος και Παρουσία” δημιουργήθηκε ειδικά για αυτή την δεύτερη ατομική έκθεση της Ξενάκη στην Θεσσαλονίκη· διερευνά μια πτυχή διακριτή ούτως ή άλλως και σε παλαιότερα έργα της ζωγράφου, δηλαδή εστιάζεται στα αντικείμενα που δηλώνουν την παρουσία στον χώρο, δημιουργώντας μια προσωπική “αύρα”. Τεχνικά τα έργα χαρακτηρίζονται από την ρεαλιστική απόδοση του φωτός, που αποτυπώνεται με θαυμαστή μαεστρία ακόμα και όταν δεν γράφει ευθέως στις επιφάνειες, αλλά στον κενό χώρο. Πολλά  από τα έργα της σειράς αποδίδουν με λεπταίσθητο τρόπο θετικά συναισθήματα  και παρά ταύτα παραμένουν ατμοσφαιρικά.

Σε statement για την σειρά η καλλιτέχνις σημειώνει μεταξύ άλλων: “Κοίταξα μέσα στα μάτια της… Ορθάνοικτα παράθυρα με τις κουρτίνες πάντα τραβηγμένες, που σ’ άφηναν να περιπλανηθείς μες στους διαδρόμους, στα σαλόνια της ψυχής της… Στον χώρο υπήρχαν παντού ρολόγια… Ξεκούρδιστα ρολόγια, τοίχου, που έμεναν εκεί να μετρούν τις στιγμές ή, μάλλον να μαρτυρούν εκείνη τη μία και μοναδική στιγμή… Κι υπήρχαν έπιπλα παλιά που κάποτε με κάποιο σώμα αγαπήθηκαν πολύ… Κι υπήρχαν και καθρέφτες… Πάνω τους έβλεπες παντού εσένα, μα ιδωμένο μέσα από το κάδρο μιας άλλης πραγματικότητας… Εκείνης της σιωπής… Που έφεγγε πιο άπλετη όταν πάνω στα φθαρμένα σανίδια χάιδευα τις ρυτίδες της έκφρασής της… Ο χώρος…. Το σώμα… Μαρτυρίες της ατέρμονης φθοράς… Σ’ αφήνουν να τα κρυφοκοιτάς μέσα από ένα ανοιχτό παράθυρο...Και να τα “διαβάζεις” μέσα από σένα... Ένας διπλός καθρέφτης που μαρτυρά την δική σου αλήθεια, αλλά μέτουσιωμένης μέσα απο τα μάτια της Τέχνης...”.



Σύντομο βιογραφικό
Η Δήμητρα Ξενάκη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1984. Αποφοίτησε από το τμήμα Θεατρικών Σπουδών  της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και στην συνέχεια σπούδασε Καλές Τέχνες στο Τμήμα Εικαστικών & Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Έχει συμμετάσχει σε αρκετές ομαδικές εκθέσεις και δράσεις, στην Ελλάδα και την Κύπρο, μεταξύ άλλων στην 8η Μπιενάλε των φοιτητών Σχολών Καλών Τεχνών της Ελλάδας που έγινε στο ίδρυμα Θεοχαράκη το 2014, ενώ το 2015 επελέγη έργο της “Ικεσία”, από την Μπιενάλε της Φλωρεντίας. Έχει τιμηθεί με τρεις τιμητικούς τίτλους για το έργο της ενώ το 2013 κέρδισε το βραβείο στον Πανελλήνιο διαγωνισμό του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός για το πορτρέτο της “Φοίβης”. Σαν καλλιτέχνης μελετά τη σχέση μεταξύ της ζωγραφικής και του θεάτρου αλλά και μεταξύ των άλλων τεχνών (ποίηση, μουσική), τόσο θεωρητικά, μέσω της συγγραφής διαφόρων μελετών, όσο και πρακτικά, μέσα από την εκπόνηση διάφορων projects, σε συνεργασία με άλλους καλλιτέχνες. Ζει και εργάζεται στην Φλώρινα, συνεισφέροντας πολιτιστικά στον τόπο, ενώ είναι υπεύθυνη του παιδικού τμήματος του θεατρικού εργαστηρίου της Λέσχης Πολιτισμού Φλώρινας. Έχει δείξει την  δουλειά της σε 2 ατομικές εκθέσεις και επιλεγμένες ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έργα της ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 4 Νοεμβρίου 2017. Η Myro Gallery θα είναι ανοικτή για το κοινό Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 – 14.00 & 17.00 – 21.00, και Σάββατο 11.00 – 15.00 στην διάρκεια της έκθεσης. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Σχετικά με την  Myrό Gallery
Η  Myrό Gallery ιδρύθηκε από τον Σταύρο Μυρωνίδη στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του στον χώρο του Πολιτισμού και των εικαστικών τεχνών ( Myrό Antiques House, Greek Marble Initiative, κ.α.) τον Σεπτέμβριο του 2011. Διευθυντής Gallery: Θάνος Λούδος. Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Πάρης Καπράλος, Εικαστικός Επιμελητής, Διευθυντή του τομέα Τέχνης του Myro Antiques House. Πέντε διακριτοί χώροι συναποτελούν την Myrό Gallery, με κοινή κεντρική είσοδο στην διεύθυνση: Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, Κέντρο Θεσσαλονίκης. Αυτόνομα ο καθένας φιλοξενεί εκθέσεις σε μηνιαία βάση, με κοινές ημερομηνίες εγκαινίων. Ο χώρος δίνει σε νέους ανερχόμενους Έλληνες δημιουργούς, ευνοεί συνεργατικά σχήματα μεταξύ καλλιτεχνών, παρουσιάζει πολλά projects και concept εκθέσεις, και παρουσιάζει συχνά εκθέσεις σύγχρονης γλυπτικής και σε συνεργασία με την Greek Marble Initiative. Περισσότερες πληροφορίες: www.myro.gr.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ