Sunday, 2 July 2017

ADAF 2017 All over the Aegean Sea

Sunday, July 2, 2017 - Athens Digital Arts Festival goes on a summer tour which will take the audience on a trip to #PostFuture. After successfully completing its 13th edition at the historic center of Athens (18-21 May / Mitropoleos 23) and awarded in Event Awards 2017 by Boussias Communications with the GOLD prize, category Best in Marketing & Communication and SILVER for the category Thematical Events, ADAF expands its activities, offering to all residents and visitors of Greek Region a unique futuristic experience.ADAF On Tour 2017 | #PostFuture offers to the public of diverse Greek regions the opportunity to get in touch with the most dynamic forms of contemporary art and culture, thus promoting the digital culture through a free, integrated program.The journey ADAF On Tour 2017 | #PostFuture begins in July, presenting its programme firstly in various locations of Attica Region and the Argosaronic Islands featuring the interactive augmented reality installation (AR+) “Prosthetic Reality Book” and a compilation of selected video art screenings under the theme of #PostFuture. During this month the program will travel to Aegina, Lavrio, Elefsina, Rafina and Poros.Furthermore, ADAF establishes another great collaboration with Saronic Ferries Consortium and presents the programme of the tour’s artistic screenings, providing the travellers with free access to digital culture. In addition, in collaboration with the International Airport of Athens “Eleftherios Venizelos”, the Festival will present to the travelers the multimedia exhibition PostFuture Journey, until the 23th of July.


The tour continues in August making its first stop in Cephalonia and the renowned music festival, Saristra Festival. Here, ADAF will present #PostEarth, a series of screenings selected video art under the homonym theme, the interactive augmented reality installation “Prosthetic Reality Book” as well as the video installation “The Tide” by Vincent Masson. Finally, our last stop is the island of Tinos, on 18 and 19 August. Emanating from a very strong collaboration with “Kostas Tsoclis Museum” the Festival will have the honor to conduct kids’workshops and screenings (ADAF Kids) and present the interactive augmented reality installation “Prosthetic Reality Book”, inspired by the vision and work of the great Greek artist Kostas Tsoclis.The stops of ADAF On Tour 2017 | #PostFuture will be as follows:

    July 8, 2017 | AEGINA | Ethnological Museum of Aegina | In cooperation with the Municipality of Aegina Island and the Social Enterprise of the Municipality of Aegina Island
    July 9, 2017 | LAVRIO | Mineralogical Museum of Lavrio | In cooperation with the Municipality of Lavreotiki and Social Enterprise of the Municipality of the Municipality of Lavreotiki
    July 14, 2017 |  ELEFSINA |  Heroes Square |  In cooperation with the Municipality of Eleusina and Eleusis 2021 European Capital of Culture
    July 15, 2017 | RAFINA |  Central Square  | In cooperation with the Municipality of Rafina-Pikermi and the Municipal Society of Sport and Culture of the Municipality of Rafina-Pikermi
    July 16, 2017 | POROS | Sea Pier / Former Agricultural Bank | In cooperation with the Municipality of Poros
    August 4-5-6, 2017 | CEPHALONIA  | SARISTRA FESTIVAL | Palia Vlachata Samis
    August 18-19, 2017 | TINOS | “Municipal Foundation Kostas Tsoclis Museum”
    July – August – September 2017 | SARONIC FERRIES CONSORTIUM

All the above activities are taking place admission free with the support of the Regional Operational Programme “Attiki” 2014-2020 and the European Regional Development Fund (ERDF).

Find out more; click HERE.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ