ADAF 2017 All over the Aegean Sea

Sunday, July 2, 2017 - Athens Digital Arts Festival goes on a summer tour which will take the audience on a trip to #PostFuture. After successfully completing its 13th edition at the historic center of Athens (18-21 May / Mitropoleos 23) and awarded in Event Awards 2017 by Boussias Communications with the GOLD prize, category Best in Marketing & Communication and SILVER for the category Thematical Events, ADAF expands its activities, offering to all residents and visitors of Greek Region a unique futuristic experience.ADAF On Tour 2017 | #PostFuture offers to the public of diverse Greek regions the opportunity to get in touch with the most dynamic forms of contemporary art and culture, thus promoting the digital culture through a free, integrated program.The journey ADAF On Tour 2017 | #PostFuture begins in July, presenting its programme firstly in various locations of Attica Region and the Argosaronic Islands featuring the interactive augmented reality installation (AR+) “Prosthetic Reality Book” and a compilation of selected video art screenings under the theme of #PostFuture. During this month the program will travel to Aegina, Lavrio, Elefsina, Rafina and Poros.Furthermore, ADAF establishes another great collaboration with Saronic Ferries Consortium and presents the programme of the tour’s artistic screenings, providing the travellers with free access to digital culture. In addition, in collaboration with the International Airport of Athens “Eleftherios Venizelos”, the Festival will present to the travelers the multimedia exhibition PostFuture Journey, until the 23th of July.


The tour continues in August making its first stop in Cephalonia and the renowned music festival, Saristra Festival. Here, ADAF will present #PostEarth, a series of screenings selected video art under the homonym theme, the interactive augmented reality installation “Prosthetic Reality Book” as well as the video installation “The Tide” by Vincent Masson. Finally, our last stop is the island of Tinos, on 18 and 19 August. Emanating from a very strong collaboration with “Kostas Tsoclis Museum” the Festival will have the honor to conduct kids’workshops and screenings (ADAF Kids) and present the interactive augmented reality installation “Prosthetic Reality Book”, inspired by the vision and work of the great Greek artist Kostas Tsoclis.The stops of ADAF On Tour 2017 | #PostFuture will be as follows:

    July 8, 2017 | AEGINA | Ethnological Museum of Aegina | In cooperation with the Municipality of Aegina Island and the Social Enterprise of the Municipality of Aegina Island
    July 9, 2017 | LAVRIO | Mineralogical Museum of Lavrio | In cooperation with the Municipality of Lavreotiki and Social Enterprise of the Municipality of the Municipality of Lavreotiki
    July 14, 2017 |  ELEFSINA |  Heroes Square |  In cooperation with the Municipality of Eleusina and Eleusis 2021 European Capital of Culture
    July 15, 2017 | RAFINA |  Central Square  | In cooperation with the Municipality of Rafina-Pikermi and the Municipal Society of Sport and Culture of the Municipality of Rafina-Pikermi
    July 16, 2017 | POROS | Sea Pier / Former Agricultural Bank | In cooperation with the Municipality of Poros
    August 4-5-6, 2017 | CEPHALONIA  | SARISTRA FESTIVAL | Palia Vlachata Samis
    August 18-19, 2017 | TINOS | “Municipal Foundation Kostas Tsoclis Museum”
    July – August – September 2017 | SARONIC FERRIES CONSORTIUM

All the above activities are taking place admission free with the support of the Regional Operational Programme “Attiki” 2014-2020 and the European Regional Development Fund (ERDF).

Find out more; click HERE.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.