Saturday, 10 June 2017

Maria Kompatsiari exhibition IDIOLECTA at Hyatt Regency Thessaloniki

 Saturday, June 10, 2017 -
Myrό Antiques House presents the series “Idiolecta” of the visual artist Maria Kompatsiari at the the Main Lobby of the luxurious greek resort Hyatt Regency Thessaloniki. The show will conclude by the end of July 2017.

The exhibition consists of 9 unique paintings which can be viewed both as single and in triads, offering a totally different experience to the visitor. “Nine windows open to new worlds delivering in a symbolic and schematic manner the new language invented  by the artist to approach the new era. Thus we become mystics of our times, diving in color and in beauty”, noted Mr. Paris Kapralos, Director, Art Section, Myrό Antiques House.

The artworks can be acquired via Myrό Antiques House; for further information please contact Mr. Stavros Muronidis at (0030)6971890212 or email at  myro.antiques.house@gmail.com.

Brief Bio of the Artist
Born in Kolindros Pierias in GreeceGraduated from the Pharmaceutical Division of the Physico-Mathematical School of AthensHas attended the educational programme "Russian Avnt-Garde 7+1 Courses" organizedby the State Museum of Contempotary Art -Costakis Collection, November 2013-January 2014.Deals with painting since 1980Attended drawing and colour courses at preparatory studio in ThessalonikiContinued with free studies at painter’s studiosAttended engraving courses at the Engraving Center of Neapoli with Ruud Matthes and lithography courses with Erika GudensrajerHas attended the educational programme "Russian Avnt-Garde 7+1 Courses" organizedby the State Museum of Contempotary Art -Costakis Collection, November 2013-January 2014.Has attended the educational programme of Culture and Contemporary Art seninars for adults organized by the Macedonian Museum of Contemporary Art in Thessaloniki, during the period 2008-2015.2015Attended and completed 2015 the program updates Knowledge Universities Alumni (P.E.GA.) "Programme update knowledge of Fine and Applied Arts graduates, for the implementation and consolidation of modern forms of art approaches and developing specific technological skills creative design oriented Digital CultureIs a member of the Chamber of Fine Arts of Greece(C.F.A.G)Is a member of the Visual Artists Association of Northern Greece(V.A.A.N.G)Is a member of O.S.D.E.E.T.E. (Organisation of Collective Management of Artworks of Visual Arts and their Applications)Is a member of the"NPO" IMCF International Art Council (Kokusai Bijyutsu Shingikai) of Kobe,JapanIs a member of the Macedonian Museum of Modern ArtWas a member (2009-2010) of the conjectural committee of Dimitria of the Municipality of Thessaloniki

About Myrό Antiques House

Myrό Antiques House serves the industry of quality antiques and arts since 1996, when it was established by Mr. Stavros Muronidis. From 2009 operates in its own premises, in Souroti area, at the outskirts of Thessaloniki, Greece which resides on a mountain plateau estate. The central building is lavish and spacious, providing all the Myrό Antiques House & Group with all the space it requires for its various activities, while the outdoor of the estate accommodates the Greek Marble Initiative International symposia, and other outdoor events yearly. Myrό Antiques House has a huge collection of contemporary and classical greek works of art, an exhibition of Antique furniture and objects, and holds a bimonthly physical auction in its location, attracting world attention, since 2008. Other activities as Distinct Real Estate (islands, villas, etc.) are also present in the Group. Find out more at  www.myroauctions.gr

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ