Friday, 30 June 2017

Κέντρο Εικαστικών Τεχνών του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών | Ο κήπος βλέπει

Παρασκευή 30 Ιουνίου 2017 - Ο Κήπος των ήχων στο Μέγαρο γίνεται και «τόπος εικόνων». Τριάντα επτά έργα 26 διεθνώς αναγνωρισμένων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών σε 85 σημεία του Κήπου κεντρίζουν το ενδιαφέρον του επισκέπτη, προσκαλώντας τον να τα ανακαλύψει μέσα από την Έκθεση σύγχρονης τέχνης «Ο Κήπος βλέπει» που φιλοξενείται στους χώρους του από τις 6 Ιουλίου έως τις 17 Σεπτεμβρίου με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Την επιμέλεια της Έκθεσης έχει η Άννα Καφέτση, Διευθύντρια του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Είναι η πρώτη φορά που ο Κήπος υποδέχεται μια διεθνή διοργάνωση σύγχρονης τέχνης με εγκαταστάσεις, γλυπτά, κείμενα-γλυπτά, βιντεοεγκαταστάσεις και ηχητικά έργα, η οποία φιλοδοξεί να αποτελέσει μελλοντικά έναν θεσμό-ορόσημο για την καλοκαιρινή πολιτιστική ζωή της πόλης.


Ο τίτλος της Έκθεσης (τίτλος ενός από τα Τρία Ποιήματα με σημαία ευκαιρίας του Οδυσσέα Ελύτη) γίνεται αφορμή για τον Κήπο να συνδεθεί με τον δημόσιο χώρο και την πόλη, κάτι που επιτυγχάνεται μέσω του μυστικού διαλόγου των έργων με τις μνήμες της Αθήνας, με ανθρώπινες σχέσεις και ιστορίες –ενίοτε και προσωπικές. Ο Κήπος μετατρέπεται σε ένα νέο ερμηνευτικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο οι δημιουργίες των καλλιτεχνών διαμορφώνουν ένα αφήγημα για τον έρωτα, τη ζωή και τον θάνατο, για την ανθρώπινη ύπαρξη. Τα έργα συνομιλούν με το φυσικό περιβάλλον και αλληλεπιδρούν συνεχώς με το καταλυτικό φως της ημέρας ή της νύχτας: «Η άγρα φωτός, ευρεία μεταφορά και συνδετικός ιστός των έργων, βρίσκεται πάντα στο κέντρο της Έκθεσης, ορατή ή μαντευτή. Αναζήτηση ηλιακή και σεληνόφωτη» (Α.Κ.).

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να αναζητήσει τα εκθέματα μέσα στις φυλλωσιές και στους θάμνους του Κήπου αλλά και στο εσωτερικό της λεγόμενης Υπηρεσιακής Αυλής του Μεγάρου και να περιηγηθεί ανάμεσά τους, ζώντας μια ξεχωριστή αισθητηριακή και καλλιτεχνική εμπειρία. Έτσι, όπως σημειώνει η Άννα Καφέτση, «ο Κήπος […] γίνεται ένας τόπος εικόνων. Η καθεμιά τους, μέσα από τις αναρίθμητες οπτικές της, μας καλεί να υπερβούμε το όριο, να βιώσουμε τον περίπατο ή τις στοχαστικές στιγμές στον Κήπο ως συνεχή περάσματα από το πραγματικό στο φανταστικό».

ΚΗΠΟΣ ΜΕΓΑΡΟΥ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ – Λεωφ. Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη – τηλ. 2107282333
6 Ιουλίου–17 Σεπτεμβρίου 2017
Ώρες: 12:00-00:00 (καθημερινά)
Είσοδος ελεύθερη

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ