Thursday, 11 May 2017

Η Λόλα Τότσιου στο Βασιλικό Θέατρο με την ΚΟΘ

Πέμπτη 11 Μαΐου 2017 - Η σειρά συναυλιών της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης στο Βασιλικό Θέατρο, που πραγματοποιούνται με τη συνεργασία του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, συνεχίζεται με μία συναυλία που συνδυάζει ποικίλα ακούσματα, ενδιαφέρουσες ιστορίες και έντονα συναισθήματα. Διευθύνει ο νικητής του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Διεύθυνσης Ορχήστρας της Κ.Ο.Θ. ‘Νέοι Καλλιτέχνες 2014’ Δημήτριος Σπούρας, ενώ σολίστ στο πιάνο είναι η διευθύντρια του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης Λόλα Τότσιου. Η συναυλία λαμβάνει χώρα την Παρασκευή 26 Μαΐου 2017, ώρα 20:30 στο Βασιλικό Θέατρο της Θεσσαλονίκης.

Το πρόγραμμα ξεκινά με δημοφιλέστερο ίσως αμερικανικό συμφωνικό έργο, το υπέροχο ‘Αντάτζιο για έγχορδα’ του Μπάρμπερ. Δέκα λεπτά απόλυτης γαλήνης και μακαριότητας, με ένα διάχυτο πνεύμα ευλάβειας, που καθηλώνουν τον ακροατή από τις πρώτες μόλις νότες. Πρόκειται για ένα έργο γεμάτο πάθος που όπως έχει εύστοχα ειπωθεί ‘σπάνια αφήνει στεγνά τα μάτια’.
Ακολουθεί το ‘Κοντσέρτο για πιάνο’ του Σνίτκε, έργο χαρακτηριστικό του μεταμοντερνισμού με πολλαπλές τεχνικές στη σύνθεση και με έντονα μυστικιστικό χαρακτήρα. Το πιάνο αντιπαρατίθεται με τα έγχορδα της ορχήστρας αναπαριστώντας τις εσωτερικές συγκρούσεις, οι οποίες καταλήγουν στην ασφάλεια της πίστης σε μία ανώτερη ύπαρξη και στην ποθούμενη ψυχική ειρήνη.

Ο Λιστ έχει διασκευάσει για ορχήστρα έξι συνολικά ‘Ουγγρικές Ραψωδίες’, τα θέματα των οποίων είναι βασισμένα σε τσιγγάνικα τραγούδια. Ο συνθέτης παρομοίασε τους τσιγγάνους με τους αρχαίους Έλληνες ραψωδούς που λέγανε τμηματικά μία ιστορία και γι’ αυτό ο σχετικός τίτλος. Η δεύτερη ραψωδία έχει ευαίσθητο χαρακτήρα αρχικά που εξελισσόμενη τονίζει την υπερηφάνεια και τη λαμπρότητα αυτών των μελωδιών.

Ο Σμέτανα συνέθεσε τον κύκλο έξι συμφωνικών ποιημάτων ‘Η πατρίδα μου’ σε πλήρη δυστυχία λόγω κώφωσης, αλλά με υπερήφανο πνεύμα για να τιμήσει τη σκλαβωμένη του πατρίδα. Το ποίημα ‘Σάρκα’ αναφέρεται στον πασίγνωστο σχετικό μύθο της τσέχικης παράδοσης ‘Ο Πόλεμος των Κορών’, όπου οι Αμαζόνες εκδικούνται το αντρικό φύλο χρησιμοποιώντας ως δόλωμα την αρχηγό τους Σάρκα. Το συμφωνικό ποίημα ‘Μολδάβας’ ακολουθεί τη ροή του επιβλητικού ποταμού και ζωγραφίζει ονειρικές εικόνες της τσέχικης γης, καθώς διασχίζει τη χώρα.


* Μέρος της αμοιβής της σολίστ θα διατεθεί για την ενίσχυση του περιοδικού δρόμου Σχεδία.


Διεύθυνση ορχήστρας: Δημήτριος Σπούρας
Πιάνο: Λόλα Τότσιου

Πρόγραμμα:
Σάμουελ Μπάρμπερ (1910-1981): Αντάτζιο για έγχορδα, έργο 11
Άλφρεντ Σνίτκε (1934-1998): Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα εγχόρδων
Φραντς Λιστ (1811-1886): Ουγγρική Ραψωδία αρ. 2 σε ρε ελάσσονα
Μπέντριχ Σμέτανα (1824-1884): Σάρκα και Μολδάβας από το έργο ‘Η πατρίδα μου’


Τιμές εισιτηρίων:
Πλατεία 15 €
Εξώστης 10 €
Μειωμένο 5 €

Ισχύει έκπτωση 20% στους κατόχους της IANOS CLUB CARD

Δικαιούχοι μειωμένου εισιτηρίου:
Άνεργοι, πολύτεκνοι, μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές ωδείων, Α.Μ.Ε.Α., κάτοχοι Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων, κάτοχοι Κάρτας Πολιτισμού, μέλη Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, διοικητικοί υπάλληλοι και εκπαιδευτικό προσωπικό Α.Π.Θ., μέλη Χ.Α.Ν.Θ.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ