Monday, 6 March 2017

Μεταπτυχιακό Κοινωνιολογίας & Τέχνης από την Σχολή Καλών Τεχνών της Φλώρινας

Δευτέρα 6 Μαρτίου 2017 - Το Τμήμα Κοινωνιολογίας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου με έδρα τη Μυτιλήνη σε συνεργασία με το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με έδρα τη Φλώρινα θα λειτουργήσει νέο Π.Μ.Σ. με θέμα και τίτλο: «Εφαρμοσμένη-Κλινική Κοινωνιολογία και Τέχνη» από το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018.  Το Π.Μ.Σ. απευθύνεται σε κοινωνικούς ερευνητές και επαγγελματίες της ψυχικής υγείας, καλλιτέχνες, λειτουργούς της εκπαίδευσης και κοινωνικών υπηρεσιών, σε αποφοίτους/ες κοινωνικών, ανθρωπιστικών και άλλων σχολών που έχουν ένα ειδικό ενδιαφέρον στην κοινωνική διάσταση της τέχνης, σε θέματα κοινωνικού και καλλιτεχνικού σχεδιασμού, κοινωνικού αποκλεισμού και ένταξης.Η φιλοσοφία και το σκεπτικό του Π.Μ.Σ. βασίζεται στις αρχές της κοινωνικής δικαιοσύνης, της κοινωνικής ενδυνάμωσης, της χειραφέτησης και της συλλογικής δράσης. Σε μια εποχή, όπως η σημερινή, της αυξανόμενης αβεβαιότητας και των κοινωνικών συγκρούσεων εμφανίζονται νέες και επείγουσες ανάγκες  για δημιουργική κοινωνική και καλλιτεχνική παρέμβαση, για νέα συμμετοχικά εργαλεία έρευνας και σχεδιασμού.Το Π.Μ.Σ. «Εφαρμοσμένη-Κλινική Κοινωνιολογία και Τέχνη», μέσω της θεωρητικής και της εργαστηριακής εκπαίδευσης των φοιτητών/τριών, στοχεύει στην ανάπτυξη αυτών των νέων συμμετοχικών εργαλείων με προσανατολισμό στην κριτική προσέγγιση, τη δημιουργική αλληλεγγύη, και την καλλιτεχνική πρακτική. Η καλλιτεχνική πρακτική συλλαμβάνεται μέσα από την εφαρμοσμένη έρευνα και μια βιωματική διαδικασία που αναδεικνύει το εικαστικό αντικείμενο ως αντικείμενο συνάντησης ανθρώπων, και όχι ως απλή καλλιτεχνική δεξιοτεχνία.Οι απόφοιτοι/ες του Π.Μ.Σ. θα έχουν εκπαιδευτεί στην κοινωνική διαμεσολάβηση, την κοινωνική εμψύχωση, την εφαρμοσμένη κοινωνική έρευνα, την εφαρμογή καινοτόμων παιδαγωγικών μεθόδων, τον σχεδιασμό κοινωνικών και καλλιτεχνικών παρεμβάσεων κοινωνικής ένταξης. Οι απόφοιτοι/ες θα μπορούν να εργαστούν σε δομές και οργανισμούς, οργανώσεις και φορείς πρόληψης, κοινωνικής διαμεσολάβησης, θεραπείας και επανένταξης.Η εκπαιδευτική λειτουργία του Π.Μ.Σ. θα πραγματοποιηθεί στις δύο έδρες των Ιδρυμάτων (Μυτιλήνη, Φλώρινα), σε περιοχές αστικών συγκρούσεων, σε αγροτικές κοινότητες (Πρέσπες) και σε μουσεία της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας.Η πρόσκληση ενδιαφέροντος θα ανοίξει το μήνα Απρίλιο 2017.Οι πληροφορίες για τη δομή, το περιεχόμενο και τα κριτήρια εισαγωγής στο Π.Μ.Σ. θα ανακοινωθούν στο άμεσο χρονικό διάστημα στην ιστοσελίδα των δύο Τμημάτων.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ