Friday, 3 March 2017

Ειρμός | Διαφάνειες και Αντανακλάσεις: 100 χρόνια από τη γέννηση του Kurt Wendlandt

Παρασκευή 3 Μαρτίου 2017 -  Εγκαινιάστηκε χθες στην Αίθουσα Τέχνης Ειρμός στην Θεσσαλονίκη η έκθεση "Διαφάνειες και Αντανακλάσεις: 100 χρόνια από τη γέννηση του Kurt Wendlandt". Πρόκειται για μια σπάνια ευκαιρία να απολαύσουν μια συγκροτημένη ενότητα έργων του Kurt Wendlandt θα έχουν οι επισκέπτες της αναδρομικής έκθεσης «Διαφάνειες και Αντανακλάσεις: 100 χρόνια από τη γέννηση του Kurt Wendlandt», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 2 Μαρτίου 2017 και ώρα 20:00 στην Γκαλερί ΕΙΡΜΟΣ. Πρόκειται για την πρώτη αναδρομική έκθεση του καλλιτέχνη στην Ελλάδα, όπου παρουσιάζονται έργα του από το 1958 έως το 1979, και διοργανώνεται από την Γκαλερί ΕΙΡΜΟΣ, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το Goethe-Institut Thessaloniki, την ARTSetc. Intercultural Dialogues και την Arts & Reflections.Ο Kurt Wendlandt (1917-1998) υπήρξε ένας έντονα ιδιοσυγκρασιακός καλλιτέχνης της γερμανικής μεταπολεμικής πρωτοπορίας. Ακούραστος πειραματιστής, με μια σχεδόν αλχημιστική σχέση με το φως, τα διαφανή υλικά, τα φιλμ. Από το 1957 και έπειτα αναπτύσσει και έκτοτε διαρκώς εξελίσσει μια ανανεωμένη τεχνική φωτογραμμάτων, την οποία τοποθετεί κάτω από τον ευρύ αλλά γλαφυρό όρο Lichtgrafik (Γραφή με Φως). «Στη ‘γραφή με φως’ ο Kurt Wendlandt αντλούσε ιδέες από την πλούσια εμπειρία του ως ζωγράφος, γραφίστας και εικονογράφος. Η οξεία παρατηρητικότητά του και ο θαυμασμός του για τα θαύματα της φύσης εξήπταν τη φαντασία του για το παραμυθιακό στοιχείο», παρατηρεί ο Ελευθέριος Οικονόμου, επιμελητής της συλλογής και ο Θοδωρής Μάρκογλου, ένας εκ των επιμελητών της έκθεσης καταλήγει πως «ακροβατώντας ανάμεσα στα σημαντικά μεταπολεμικά αφηρημένα ρεύματα Ευρώπης και Αμερικής και στις τεχνολογικές εξελίξεις της εποχής του, οι εικόνες του Kurt Wendlandt μοιάζουν σαν να έχουν βγει ταυτόχρονα από το μικροσκόπιο και το διάστημα, από τη ζωγραφική και τη φωτογραφία, από το σκοτάδι και το φως».

Διάρκεια: 2 Μαρτίου – 8 Απριλίου 2017
Επιμέλεια Συλλογής: Ελευθέριος Οικονόμου
Επιμέλεια Έκθεσης: Θοδωρής Μάρκογλου, Δημήτρης Τόλης
Πληροφορίες σχετικά με τις ώρες/μέρες που είναι ανοικτή η έκθεση ΕΔΩ.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ