Sunday, 22 January 2017

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Στράτος Πάλλας: Εικαστικός γίνεσαι όταν μάθεις να θαυμάζεις

Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017 - Ο Στράτος Πάλλας είναι ένας ολιγομίλητος και φανερά έντονα σκεπτόμενος νέος  καλλιτεχνης τον οποίο γνώρισα το 2013, όταν ανέλαβα την θέση του Συντονιστή στο 1ο Διεθνές Συμπόσιο Γλυπτικής σε Μάρμαρο και Μπρούντζο της Ελληνικής Πρωτοβουλίας Μαρμάρου (Greek Marble Initiative). Σύντομα, ξεχώρισε από άλλους καλλιτέχνες για την συστηματική και σκληρή δουλειά του, αλλά  και για τα έργα που προτίμησε εξαρχής να φιλοτεχνήσει. Ιδιαίτερα εκφραστικά, αλλά  και πολύ δύσκολα από τεχνικής απόψεως έργα για ΄τον λιγότερο έμπειρο δημιουργό βγήκαν από τα χέρια του, τόσο εκείνη την χρονιά, όσο και την επόμενη, το 2014, που λάβαμε την απόφαση ως  Ελληνική Πρωτοβουλία Μαρμάρου να τον υιοθετήσουμε στο εξής ως πλήρες μέλος μας. Μεταξυ σοβαρού και πιο σοβαρού λέμε καμιά φορά ότι έχουμε βρει τον "νέο Χαλεπά". Η αποστροφή μας δεν συνάδει απαραίτητα με τις θεματικές ή την μορφή των γλυπτών του μεγάλου Έλληνα Δάσκαλου, όσο με την εσωτερικότητα των θεμάτων, περεταίρω την επιρροή κινημάτων της εποχής μας, που συμβαδίζουν μεν με την αισθητική της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής, αλλά απαντούν σε σύγχρονα ερωτήματα και προβληματισμούς. Ορισμένως ο γράφων διαβλέπει την ύπαρξη εκείνου του μηχανισμού μεταστοιχείωσης που αναγνωρίστηκε από τους ιστορικούς τέχνης και στον μεγάλο δημιουργό, ο οποίος επικεντρώθηκε στη σύνθεση και έδειξε από νωρίς, φοιτητής ακόμα, όπως και ο Πάλλας, μια προτίμηση στην ρεαλιστική απόδοση του θέματος, έχοντας δεχτεί επιδράσεις από τον ακαδημαϊσμό, τον κλασικισμό και τον ρομαντισμό της εποχής του, αλλά δεν στάθηκε στην επιφάνεια, παρά έριξε το βάρος του στις καθαρές πλαστικές αξίες, και συνδύασε τις θεματικές αντιθέσεις και την παραμόρφωση, με στοιχεία αφαιρετικά, εξπρεσιονιστικά και σουρεαλιστικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο νεαρός γλύπτης είναι προπτυχιακός, και θα ολοκληρώσει τις σπουδές του φέτος στην Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοετλείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης φέτος, υπό την καθοδήγηση του επίσης γνωστού -αν και σε άλλες κονίστρες- γλύπτη Γιώργου Τσάρα. Στην συνέντευξη που ακολουθεί υπέβαλλα στον νεαρό εικαστικό καλλιτέχνη ερωτήσεις με στόχο την πληρέστερη γνωριμία του με το κοινό, το οποίο, αντίθετα από εμένα και τους συνεργάτες μου στη Greek Marble Initiative, δεν είχε την χαρά να σταθεί μάρτυρας στην εξέλιξη -αν όχι την γέννηση- ενός πραγματικά φερέλπιδα νέου Έλληνα γλύπτη.

 Συνέντευξη στον Πάρη Καπράλο

Πότε και με ποια αφορμή συνειδητοποίησες ότι θέλεις να γίνεις καλλιτέχνης;
Από μικρό παιδί μου άρεσε η ζωγραφική και οι κατασκευές, αλλά μόνο όταν έγινα δεκαέξι χρονών συνειδητοποίησα οτι μπορώ να εκράσω τους προβληματισμούς μου μέσα απο κάτι το χειρωνακτικό. Η αφορμή ήταν μια σειρά ποιημάτων και μικρών σχεδίων που εξιστορούσαν λίγο πολύ την εφηβία μου.

Θεματογραφικά που κινούνται τα έργα σου και πως προσεγγίζεις αυτά τα θέματα;

Τα έργα μου συνήθως έχουν ως θέμα την σωματική και ψυχική κατάσταση του ανθρώπου. Προσπαθώ παντα να προσεγγίσω στην ουσία το τί είναι αυτό που μας κάνει  ανθρώπους, σε διαφορετικές φάσεις της ζωής μας, στη σχέση μας με τη φύση, στις μεταξύ μας σχέσεις.

Ποια ήταν και είναι η σχέση σου με το μάρμαρο; Είναι απλά προτιμώμενο υλικό σε αυτή την φάση ή θα έλεγες ότι αποτελεί τον κύριο υλικό μέσο στο οποίο έχει επιλέξει να υλοποιείς τα έργα σου;

Το μάρμαρο ήταν, είναι και θα είναι κάτι που με μαγεύει.
Είναι για μένα ένα υλικό που δίνει βάθος χρόνου στη μορφή και την ιδέα ενός γλυπτού πρώτα σαν ύλη και δεύτερον σαν διαδηκασία παραγωγής. Θα επιδιώκω πάντα να ανακαλύπτω και να αποκαλύπτω μέσα από το μάρμαρο.

Μίλησε μας για την σειρά έργων που δημιούργησες  τον τελευταίο χρόνο, η έκθεση της οποίας εγκαινιάστηκε την περασμένη εβδομάδα στην Myrό Gallery...
Η σειρά γλυπτών "Συμπλέγματα" είναι το σύνολο της τελευταίας μου δουλειάς από τις αρχές του καλοκαιριού. Συμβαδίζουν με προσωπικές εμπειρίες διαπροσωπικών σχέσεων μέσα από ένα μεταφυσικό πρίσμα. Με μεταμορφώσεις και παραμορφώσεις σωμάτων θέτω τα δύο φύλα σε σύγκρουση, φθορά,πρόκληση, θέλωντας έτσι να δείξω τα συναισθηματικά τραύματα και τις υπεκφυγές του ανθρώπου.

Πέρα και πάνω από τις πιθανές πωλήσεις ή την φήμη, πως λειτουργεί η έκθεση για σένα; Ποιό είναι το μέτρο της επιτυχίας; Και ποιός ο ρόλος της επικοινωνίας τους έργου σου και του σχολιασμού των θεατών του;
Η έκθεση γενικά, όχι μόνο σαν θεσμός, είναι για μένα πάντα ένα σημείο αναφοράς, άσχετα αν είμαι πάντα ανοικτός στο σχολιασμό. Θεωρώ ότι έχω πολλά να κερδίσω από την αλληλεπίδραση με τον κόσμο σαν άνθρωπος και σαν καλλιτέχνης χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι όλο αυτό είναι εύκολο. Επιτυχία για μένα είναι να ακούσω κάτι καινούργιο, να σκεφτώ διαφορετικά, να μην μείνω ο ίδιος και να το περνάω αυτό και στους άλλους.

Από ποιούς ζωγράφους και άλλους καλλιτεχνικούς δημιουργούς σε κάθε μορφή και έκφανση των Τεχνών θα έλεγες ότι έχεις επιρροές;
Πιστεύω οτι έχω επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από την αισθητική της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής στο σύνολό της. Περισότερο με κεντρίζει το γεγονός της δημιουργίας με βάση τις γνώσεις,τις θεωρίες και τα ιδανικά του ανθρώπου, παρά με τη απλή παρατήρηση ή αντιγραφή.

Υπάρχουν άλλα είδη τέχνης ή παραγωγής πολιτιστικού περιεχομένου (κινηματογράφος, πεζογραφία, ποίηση, θέατρο, μουσική, κλπ) που σε επηρεάζουν ή/και σε προκαλούν να συνδιαλεχθείς μαζί τους στο έργο σου;
Πάντα υπάρχουν ερεθίσματα καλλιτεχνικού περιεχομένου που με εμπνέουν και με επηρεάζουν αλλά τον τελευταίο καιρό με κερδίζει η ποίηση. Θα ήθελα να με διακατέχει η λιτότητα ενός χαϊκού ή η ειλικρίνεια και η απλότητα ενός γνωστού μου ερασιτέχνη ποιητή/τριας.

Αν ένας έφηβος σου πει ότι θέλει να γίνει εικαστικός, τι θα τον συμβούλευες να προσέξει/κάνει;
Αν κάποιος θέλει να γίνει εικαστικός το πρώτο που έχει να κάνει είναι να μάθει να θαυμάζει.... Να θαυμάζει τη ζωή τη φύση τους γύρω του τη γνώση, τη συζήτηση, τη δουλειά, δεν έχει τόσο σημασία το τί...Γιατί αν θαυμάσει θα εμπνευστεί. Αν εμπνευστεί θα δημιουργήσει. Απ'την άλλη θα πρέπει να προσέξει να το κάνει αυτό πρώτα για τον εαυτό του. Να είναι σίγουρος οτι το θέλει. Όλα τα υπόλοιπα θα 'ρθουν.




Σύντομο Βιογραφικό
O Στράτος Πάλλας γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη και σπουδάζει στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών Α.Π.Θ. Με κατεύθυνση γλυπτική, υπό τον καθηγητή Γιώργο Τσάρα. Επικεντρώνεται στην μαρμαρογλυπτική και έχει συμμετάσχει σε αρκετές ομαδικές εκθέσεις με έργα του. Αρχικά επισκέπτης (2013) και στην συνέχεια από το 2014 ένα από τα νεαρότερα μέλη της Greek Marble Initiative, έχει ήδη εκθέσει έργα και εγκαταστάσεις του στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές.


_______________________________
 

H Έκθεση του Στράτου Πάλλα "Συμπλέγματα" στην Myrό Gallery στην Θεσσαλονίκη

Η έκθεση της νέας σειράς του Στράτου Πάλλα "Συμπλέγματα" στην Myrό Gallery διαρκεί μέχρι τις 18 Φεβρουαρίου 2017 και θα είναι ανοικτή -με ελεύθερη είσοδο για το κοινό- Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 - 14.00 & 17.00 - 21.00 και το Σάββατο 11.00 – 15.00. Η  Myrό Gallery ιδρύθηκε από τον Σταύρο Μυρωνίδη στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του στον χώρο του Πολιτισμού και των εικαστικών τεχνών ( Myrό Antiques House, Greek Marble Initiative, κ.α.) τον Σεπτέμβριο του 2011. Καλλιτεχνικά διευθύνεται από τον Πάρη Καπράλο, Εικαστικό Επιμελητή. Πέντε διακριτοί χώροι συναποτελούν την Myrό Gallery, με κοινή κεντρική είσοδο στην διεύθυνση: Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, Κέντρο Θεσσαλονίκης. Αυτόνομα ο καθένας φιλοξενεί εκθέσεις σε μηνιαία βάση, με κοινές ημερομηνίες εγκαινίων. Ο χώρος δίνει σε νέους ανερχόμενους Έλληνες δημιουργούς, ευνοεί συνεργατικά σχήματα μεταξύ καλλιτεχνών, παρουσιάζει πολλά projects και concept εκθέσεις, και παρουσιάζει συχνά εκθέσεις σύγχρονης γλυπτικής και σε συνεργασία με την Greek Marble Initiative. Περισσότερες πληροφορίες: www.myro.gr.

Αν δεν βρεθείτε στην Θεσσαλονίκη
Αν δεν βρεθείτε στην Θεσσαλονίκη στην διάρκεια της έκθεσης αλλά θα θέλατε να δείτε τα έργα, μπορείτε να δείτε ειδικά διαμορφωμένη ενότητα του www.myroauctions.gr πατώντας ΕΔΩ, στην οποία είναι καταχωρημένα όλα τα έργα με κάθε λεπτομέρεια και φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ