Thursday, 8 December 2016

Sightseeing less ordinary | The Kenwood House

Thursday, December 8th, 2016 - Kenwood House, on the edge of London’s Hampstead Heath, was probably first built in the early 17th century. The area was then named Caen Wood. However after several owners it was sold by Lord Bute in 1754 to William Murray, the future Earl of Mansfield, who in the same year was appointed Attorney General at the age of 49. Two years later he became Lord Chief Justice, presiding over the English court for thirty-two years. He is remembered for the reform and development of English law and for a judgment in respect of the freeing of a negro slave. Summing up the Lord Chief Justice declared ‘the state of slavery…is so odious’. He is also renowned for his tolerance towards Catholics. William Murray and his wife entertained at Kenwood using it as a sanctuary from the foul air of London. A fellow Scotsman, Robert Adam, by now a famous and influential architect, was appointed to redesign the house. Robert Adam wrote that Lord Mansfield ‘gave full scope to my ideas’. The outcome was an elegant harmonious house for which Adam designed both the inside and the exterior. Lord Mansfield’s wealth enabled him to ‘improve’ his property. Landscaping was done to give a view of St Paul’s, Greenwich and the Thames. ‘Improvements’ included the sham bridge which graces the lake to this day. Between 1764 and 1779 Robert Adam transformed it into a neoclassical villa for William Murray, 1st Earl of Mansfield, and the interiors include some of Adam’s finest surviving schemes. Kenwood is now home to the 1st Earl of Iveagh’s renowned collection of Old Master and British paintings, which includes works by Rembrandt and Vermeer. In 1764, the 1st Earl of Mansfield commissioned Robert Adam to remodel Kenwood House. Many items of furniture from this period were made for specific rooms by leading London makers. Although a four-day sale in 1922 dispersed the majority of these furnishings, some of the original items have now been traced and returned to the house. The internationally renowned collection of paintings has grown from an initial gift of 63 works. These were bequeathed in 1928 by Edward Cecil Guinness, 1st Earl of Iveagh, to evoke the atmosphere of an 18th-century gentleman's house. When in 1927 Lord Iveagh left Kenwood House to the nation, with its astounding art collection – including a Vermeer, a Turner, two Van Dycks, walls full of Gainsboroughs, Reynolds and Romneys, and the greatest of all Rembrandt's self-portraits – he stipulated that it should be displayed as "a fine example of the artistic home of an 18th-century gentleman".
Even in the 18th century no stranger could have wandered in, warmed their hands at the open fire in the front hall, marched through the reception rooms, and settled down in a comfortable leather armchair to admire the pictures. A £5.95m restoration by English Heritage took place since it closed in March 2012. It re-opened Autumn 2013.  Paintings of note include The Guitar Player by Johannes Vermeer Self Portrait with Two Circles, a late Rembrandt self-portrait Portrait of Pieter van den Broecke, by Frans Hals Thomas Gainsborough, 'Portrait of Countess Howe' (wife of Richard Howe, 1st Earl Howe) Edwin Henry Landseer, 'Hunting in the Olden Times'.

Find out more HERE.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ