Thursday 26 September 2013

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Γιάννης Μανικάτης: "...δεν είμαι παιδί των καιρών μας"



Η ουσιαστική γνωριμία μου με τον Γιάννη Μανικάτη ξεκίνησε μέσω του συνεργάτη μας και καλού προσωπικού μου φίλου Δήμου Κηπουρού, στις εγκαταστάσεις του Myrό Antiques House, και με αφορμή την Greek Marble Initiative. Ο Γιάννης Μανικάτης σπούδασε στο τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (2006 – 2011) και αποφοίτησε από το εργαστήριο γλυπτικής του Έκτορα Παπαδάκη. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1988. Αυτό τον καιρό ετοιμάζει τις βαλίτσες του για την σχολή Καλών Τεχνών Πανόρμου στην Τήνο, αυτή την περίοδο ανοίγει τα φτερά του στην τέχνη του. Ο Γιάννης έδειξε στον γράφοντα και στον Σταύρο Μυρωνίδη μία εγκατάσταση, ένα έργο με μεγάλο ενδιαφέρον και ποιότητες που δεν περιλαμβάνουν μονάχα το οπτικό ερέθισμα, επεκτείνονται εννοιολογικά πέρα από αυτό που βλέπουμε, που μας άρεσε πολύ. Την φιλοξενούμε στην βιτρίνα της Myrό Gallery για έναν μήνα, αυτή την περίοδο. Πρόκειται για την εγκατάσταση “Μια παρτίδα σκάκι”.

Συνέντευξη στον Πάρη Καπράλο

- Τι είδους αναζητήσεις απασχολούν την τέχνη σας γενικότερα και ειδικότερα (αυτό τον καιρό);
Η αναζήτηση μορφών έκφρασης μέσα από τη φιγούρα και τη φόρμα και η αυτονόμηση του αισθητικού και του θεωρητικού μέρους του έργου .Η έρευνα είναι το κύριο στοιχείο που με απασχολεί αυτή τη περίοδο διότι το κάθε έργο έχει τις δικές του ανάγκες και υπονομεύεται από τις ασφαλείς οδούς και τις μανιέρες.

- Είστε "παιδί των καιρών μας"; Πως σας επηρεάζουν οι παγκόσμιες και οι τοπικές κοινωνικές εξελίξεις; Τις απεικονίζετε στην τέχνη σας, ή αυτή αποστασιοποιείται από αυτά;
Τα διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα παρότι απαντώνται και σήμερα μπορεί να μην έχουν τη λάμψη της επικαιρότητας αλλά δεν φθίνουν και στο χρόνο γι’ αυτό και μου κεντρίζουν το ενδιαφέρον. Οπότε μάλλον δεν είμαι παιδί των καιρών μας με τη περιορισμένη έννοια.

- Ποιός πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος του καλλιτέχνη προς την κοινωνία;
Ο καλλιτέχνης είναι κάτι σαν ιστορικός αλλά αντί να καταγράφει γεγονότα και αριθμούς δημιουργεί άθελα του ή ηθελημένα το πολιτιστικό αποτύπωμα της γενιάς του. Μας δείχνει τι ένιωθε ο κόσμος τότε ενώ ο ιστορικός μας λέει τι έκανε τότε.

- Αντιμετωπίζετε την πώληση των έργων σας ως μέτρο επιτυχίας και αποδοχής της δουλειάς σας ή απλώς είναι μία αναγκαία παράμετρος βιοπορισμού;
Θεωρώ ότι η πώληση των έργων είναι αναγκαία στο να δημιουργεί τις συνθήκες για την δημιουργία νέων έργων αλλά δεν πρέπει να βιοπορίζει τον καλλιτέχνη για να μην επηρεάζει την κρίση του.

- Πόσο έχει εξελιχθεί η τέχνη σας από τότε που ξεκινήσατε και πως έχει διαφοροποιηθεί;
Στα πρώτα μου έργα το αισθητικό ερέθισμα κυριαρχούσε ενώ το θεωρητικό πολλές φορές απουσίαζε. Πλέον αντιμετωπίζω τη δημιουργία ενός έργου ένα καθαρά διαδικαστικό μέρος μιας πορείας σκέψης η οποία είναι και το κύριο μέρος του έργου.

- Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του Διαδικτύου στην δουλειά σας (σε επίπεδο παραστάσεων, αλλά και επικοινωνίας);
Το διαδίκτυο προσπαθώ να το χρησιμοποιώ τόσο λίγο όσο πρέπει έτσι ώστε να έχω παραστάσεις και να δέχομαι γνώμες αλλά και να διατηρώ το προσωπικό μου κριτήριο ανεπηρέαστο. Όπως θέλω να λέω να παραμένω σχετικά άσχετος.

- Συχνά, στον δημόσιο λόγο, όταν ανακύπτει η συζήτηση για την ευδοκίμηση της τέχνης και την αποδοχή της από το κοινωνικό σύνολο, αναφέρεται ως αίτιο της περιορισμένης αποδοχής η έλλειψη Παιδείας. Συμφωνείτε; Θεωρείτε ως βασικό αίτιο κάποιον άλλον λόγο; Αν συμφωνείτε με αυτή την θέση, τότε πως εννοείτε εσείς την έλλειψη Παιδείας; Τι νομίζετε ότι μπορεί να γίνει;
Θεωρώ ότι η περιορισμένη αποδοχή της τέχνης έχει να κάνει με τον κορεσμό του ανθρώπου σε παραστάσεις και ερεθίσματα. Τότε η έλλειψη Παιδείας σε θέματα πολιτισμού και στα εικαστικά κάνει δύσκολο το διαχωρισμό και οδηγεί σε γενικευμένες απόψεις.

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa An Athenian Outsider Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs Art Therapy ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Awards Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Ciné qua non Cinema Collage Collectives Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art DJs Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Florina Fundraising Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos LGBTQI+ Lifestyle London Calling Loutraki Multimedia & Installations Art Museums Myconos Naxos News Opera Party Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Retrospective Sculpture & Ceramics Shqipëri Sikinos StreetArt Symposiums Syros Tattoo Teri Paschos textileArt Thessaloniki US Venue Virtual Watercolor whoISwho Workshops & Masterclasses Αγρίνιο Αίγινα Αίγιο Αλεξανδρούπολη ΑΝΑΦΗ ΑνδριανήΤζίμα Άνδρος ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος Απόψεις ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Βόλος Γειτονιές Δελφοί ΔΗΜΗΤΡΙΑ Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Δράμα Έβρος Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Επίδαυρος Έρευνα Ζάκυνθος Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιδρύματα Ιεράπετρα Ιστορία Ιστορίες για γάτες ΙΩΑΝΝΙΝΑ Καβάλα Καλαμαριά Καλαμάτα Καλλιγραφία Καστελλόριζο Καστοριά Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κίμωλος Κοζάνη ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ Κρήτη Κως Λάρισα Λέσβος Λευκάδα Λήμνος Λόγος Λύκειον Ελληνίδων Μεσολόγγι Μουσική Ναύπακτος Ναύπλιο Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Ολυμπία Ορεστειάδα Παιδαγωγικά Παιδιά Πάρος Παρουσιάσεις Πάτμος Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Ρόδος Σάμος Σαντορίνη Σκηνογραφία Σκιάθος Σπέτσες Στήλη Άλατος Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ Τέχνες Τέχνη Τεχνολογία Τζια ΤΗΝΟΣ Τρίκαλα Τρίπολη ΥΔΡΑ Υποτροφίες Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χαλκίδα Χανιά Χειροτεχνίες Χίος Χορηγίες Χορός Ψηφιδωτό Ψυχολογία Ψυχολογία στην καθημερινότητα