Thursday, 8 July 2010

Curriculum Vitae | Βενιζέλος Γ. Γαβριλάκης / Venizelos G. Gavrilakis



Ο Βενιζέλος Γαβριλάκης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει και εργάζεται στην Κωνσταντινούπολη ως Υπέυθυνος Συντηρητής του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Σπούδασε και ειδικεύτηκε στη Συντήρηση και Αποκατάσταση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Ιερών Κειμηλίων και Έργων Τέχνης στο Άγιο Όρος, και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Φλωρεντία, όπου διδάχθηκε Συντήρηση και Αποκατάσταση Πινάκων Ζωγραφικής, Επιχρυσωμένων Έργων Τέχνης και Παραδοσιακές Τεχνικές Επιχρυσώσεως και Στιλβώσεως. Έλαβε μέρος σε διεθνείς συναντήσεις και συνέδρια Συντηρητών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Σχεδόν επί μία εικοσαετία εργάζεται ως Συντηρητής Ιερών Κειμηλίων και Έργων Τέχνης σε Ελλάδα και εξωτερικό, έχοντας στο ενεργητικό του την συντήρηση σημαντικών πινάκων ζωγραφικής, πολυάριθμες Βυζαντινές και Μεταβυζαντινές Εικόνες, επίχρυσα στιλβωτά και άλλα έργα τέχνης (τοιχογραφίες, μέταλλο, ύφασμα, μαρκετερί κ.λ.π.), εκ των οποίων πολλά είναι αρχαιότητες (7ος αιώνας).  Διετέλεσε υπεύθυνος της Ομάδας του Εργαστηρίου Συντηρήσεως του Αγίου Όρους, του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, εκπαιδευτής και υπεύθυνος για την πρακτική άσκηση των τελειόφοιτων του Γαλλικού Πανεπιστημίου «Ecol d’ art d’ Avinion» και της Ιταλικής Σχολής «Palazzo Spinelli»  και μέλος της Ομάδας Συντηρητών χωρίς Σύνορα. Δίδαξε Συντήρηση Έργων Τέχνης και Ιερών Κειμηλίων στα Κ.Ε.Κ. της Ι. Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης και παρέδωσε σημαντικό έργο ως ειδικός φωτογράφος Ιερών Κειμηλίων και Έργων Τέχνης στο Άγιο Όρος και την Κωνσταντινούπολη. Συνεργάστηκε, επίσης, με διάφορες αντικερί και συλλέκτες και διατήρησε το ιδιωτικό Εργαστήριο Συντηρήσεως  «Βενιζέλος Γ. Γαβριλάκης» στη Θεσσαλονίκη.  Από το 2012 έως και σήμερα, αποτελεί ιδρυτικό και διευθύνον μέλος του Εργαστηρίου Συντηρήσεως - Αποκαταστάσεως & Επιχρυσώσεως – Στιλβώσεως Ιερών Κειμηλίων και Έργων Τέχνης «Ιερά Παρακαταθήκη», που δημιούργησε και λειτουργεί με τον συνεργάτη του, Παντελεήμων Θ. Αμπουκέλη, διατελεί Συντηρητής Ιερών Κειμηλίων του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, καθώς επίσης, και Υπεύθυνος του Εργαστηρίου Συντηρήσεως, του «Myrό Antiques House».  Στο πλαίσιο αυτής της τελευταίας συνεργασίας ο κ. Γαβριλάκης συγγράφει σειρά άρθρων που δημοσιεύονται στην ηλέκτρονική έκδοση του περιοδικού "Arts & Antiques Magazine" επί θεμάτων που άπτονται του γνωστικού του υποβάθρου.

info: www.facebook.com/iera.parakatathiki.gr / iera-parakatathiki@hotmail.gr / venisgavril@gmail.com / (0030)6938 309 905 / (0090)5348488467 (Κωνσταντινούπολη)

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ