Ειρμός | Διαφάνειες και Αντανακλάσεις: 100 χρόνια από τη γέννηση του Kurt Wendlandt

Παρασκευή 3 Μαρτίου 2017 -  Εγκαινιάστηκε χθες στην Αίθουσα Τέχνης Ειρμός στην Θεσσαλονίκη η έκθεση "Διαφάνειες και Αντανακλάσεις: 100 χρόνια από τη γέννηση του Kurt Wendlandt". Πρόκειται για μια σπάνια ευκαιρία να απολαύσουν μια συγκροτημένη ενότητα έργων του Kurt Wendlandt θα έχουν οι επισκέπτες της αναδρομικής έκθεσης «Διαφάνειες και Αντανακλάσεις: 100 χρόνια από τη γέννηση του Kurt Wendlandt», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 2 Μαρτίου 2017 και ώρα 20:00 στην Γκαλερί ΕΙΡΜΟΣ. Πρόκειται για την πρώτη αναδρομική έκθεση του καλλιτέχνη στην Ελλάδα, όπου παρουσιάζονται έργα του από το 1958 έως το 1979, και διοργανώνεται από την Γκαλερί ΕΙΡΜΟΣ, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το Goethe-Institut Thessaloniki, την ARTSetc. Intercultural Dialogues και την Arts & Reflections.Ο Kurt Wendlandt (1917-1998) υπήρξε ένας έντονα ιδιοσυγκρασιακός καλλιτέχνης της γερμανικής μεταπολεμικής πρωτοπορίας. Ακούραστος πειραματιστής, με μια σχεδόν αλχημιστική σχέση με το φως, τα διαφανή υλικά, τα φιλμ. Από το 1957 και έπειτα αναπτύσσει και έκτοτε διαρκώς εξελίσσει μια ανανεωμένη τεχνική φωτογραμμάτων, την οποία τοποθετεί κάτω από τον ευρύ αλλά γλαφυρό όρο Lichtgrafik (Γραφή με Φως). «Στη ‘γραφή με φως’ ο Kurt Wendlandt αντλούσε ιδέες από την πλούσια εμπειρία του ως ζωγράφος, γραφίστας και εικονογράφος. Η οξεία παρατηρητικότητά του και ο θαυμασμός του για τα θαύματα της φύσης εξήπταν τη φαντασία του για το παραμυθιακό στοιχείο», παρατηρεί ο Ελευθέριος Οικονόμου, επιμελητής της συλλογής και ο Θοδωρής Μάρκογλου, ένας εκ των επιμελητών της έκθεσης καταλήγει πως «ακροβατώντας ανάμεσα στα σημαντικά μεταπολεμικά αφηρημένα ρεύματα Ευρώπης και Αμερικής και στις τεχνολογικές εξελίξεις της εποχής του, οι εικόνες του Kurt Wendlandt μοιάζουν σαν να έχουν βγει ταυτόχρονα από το μικροσκόπιο και το διάστημα, από τη ζωγραφική και τη φωτογραφία, από το σκοτάδι και το φως».

Διάρκεια: 2 Μαρτίου – 8 Απριλίου 2017
Επιμέλεια Συλλογής: Ελευθέριος Οικονόμου
Επιμέλεια Έκθεσης: Θοδωρής Μάρκογλου, Δημήτρης Τόλης
Πληροφορίες σχετικά με τις ώρες/μέρες που είναι ανοικτή η έκθεση ΕΔΩ.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.